Riittävä D-vitamiinin saanti varhaislapsuudessa saattaa suojella myöhemmin tyypin 1 diabetekselta, brittitutkijoiden kokoamassa meta-analyysissä todetaan. Asian varmentamiseksi tarvitaan vielä kontrolloituja kokeellisia tutkimuksia.
D-vitamiinivalmistetta saaneilla lapsilla oli 30 prosenttia pienempi riski sairastua tyypin 1 diabetekseen verrattuna lapsiin, jotka eivät saaneet valmistetta. Tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että teho paranee annoksen kasvaessa ja että myös ajoituksella on merkitystä.
Aiemmissa tutkimuksissa on ilmennyt, että diabetekseen juuri sairastuneilla ihmisillä on alemmat D-vitamiinitasot kuin muilla.
Suomalaislapselle diabetes 400 kertaa venezuelalaista todennäköisemmin
Myös auringonvalo voi tutkimuksen mukaan suojata ykköstyypin diabetekselta, sillä auringonvalon seurauksena iholla syntyy D-vitamiinia.
On havaittu, että tyypin 1 diabetes on yleisintä maissa, joissa auringonvaloa on vähän. Esimerkiksi Suomessa asuva lapsi saa diabeteksen 400 kertaa todennäköisemmin kuin Venezuelassa asuva lapsi, BBC kirjoittaa.
Suomalaisten suositusten mukaan lapsille tulisi antaa D-vitamiinivalmistetta päivittäin kahden viikon iästä alkaen siihen asti kunnes he täyttävät kolme vuotta. Jos lapset eivät sen jälkeen käytä säännöllisesti vitaminoituja maitovalmisteita, suositellaan vitamiinivalmistetta jatkossakin aina lokakuun alusta maaliskuun loppuun.
(Finfood)