Prebioottisen kuidun lisääminen äidinmaidonkorvikkeisiin voi vähentää toistuvia infektioita lapsen ensimmäisten kuuden kuukauden aikana 10 prosenttia ja toistuvia hengitystieinfektioita 6,7 prosenttia, tuore tutkimus osoittaa. Journal of Nutrition -lehdessä julkaistu tutkimus vahvistaa aiempia aiheesta saatuja tutkimustuloksia.
Vaikka prebioottien tarkkaa vaikutusmekanismia ei vielä tiedetä, prebioottien kyky muokata immuunijärjestelmää suolen mikrobiston välityksellä on todennäköisin mekanismi.
Terveet ajallaan syntyneet pikkulapset, joiden vanhemmilla on ollut atopiaa, saivat äidinmaidonkorvikkeessa oligosakkarideja tai lumevalmistetta. Tutkimus oli satunnaistettu kaksoissokkoutettu seurantatutkimus.
Rintaruokinta on suositeltavin tapa varmistaa pikkulasten ravinnonsaanti ensimmäisten elinkuukausien ajan. Äidinmaidonkorviketta voidaan kuitenkin tarvita, jos äidin on mahdotonta imettää. (Finfood)
Lähde: Sertac Arslanoglu, G.E. Moro and G. Boehm. Early Supplementation of Prebiotic Oligosaccharides Protects Formula-Fed Infants against Infections during the First 6 Months of Life. Journal of Nutrition 2007;137:2420-2424
The Journal of Nutrition -lehti