Pro- ja prebiootit hyödyllisiä lapsen puolustusjärjestelmän kehittymiselle1.12.2006 Pro- ja prebiooteilla on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan suotuisa vaikutus lapsen puolustusjärjestelmän kehittymiselle. Lääketieteen lisensiaatti MINNA RINTEEN väitöstyössä osoitettiin, että probiooteista on hyötyä lasten puolustusjärjestelmän kypsymisessä rintaruokintaan yhdistettynä. Tutkimuksessa todettiin myös, että probioottien nauttiminen varhaislapsuudessa on
turvallista. Suolistobakteeriston koostumuksen on osoitettu olevan erilainen rintamaitoa ja korviketta saavilla lapsilla. Rinteen tutkimuksessa osoitettiin, että ulosteen hyvien bakteerien määrät ovat suuremmat rintaruokituilla kuin korvikeruokituilla lapsilla kuuden kuukauden iässä. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että prebiootteja sisältävää äidinmaidonkorviketta saaneilla lapsilla oli samankaltainen suolistobakteeristo kuin rintaruokituilla lapsilla. Varhaislapsuus on puolustusjärjestelmän kypsymisen kannalta kriittistä aikaa. Suolistobakteeriston koostumus määräytyy pitkälti lapsuudessa ja sillä näyttää olevan merkitystä muun muassa myöhemmän terveydentilan, allergiariskin ja infektioherkkyyden kannalta. (Finfood) Turun yliopiston julkaisut Perjantaina 8. joulukuuta 2006 kello 12 esitetään Turun yliopistossa Publicumin luentosalissa 3 (Assistentinkatu 7) julkisesti tarkastettavaksi lääketieteen lisensiaatti Minna Maria Rinteen väitöskirja "Modulation of gut microbiota in early infancy: probiotics, prebiotics and breastfeeding" (Pro- ja prebioottien sekä rintaruokinnan vaikutus suoliston mikrobistoon varhaislapsuudessa). Virallisena vastaväittäjänä toimii tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja, professori Tiina Mattila-Sandholm (Valio Oy) ja kustoksena professori Erika Isolauri. ··········································································· Lisätietoja: Www: www.finfood.fi/uutiset Toimittaja: Elina Latvala |