|
||||||||||||||||||
|
||||||||||
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
Kuitupitoinen ruoka raskaana ollessa voi olla hyödyllinen lapsen terveydelle2.11.2006 Kuitupitoinen ruokavalio raskauden aikana saattaa vaikuttaa syntyvän lapsen terveyteen myönteisesti, australialaistutkimuksessa todetaan. Korkean glykeemisen indeksin (GI) ruokavaliota noudattaville muun muassa syntyi painavampia lapsia kuin matalan GI:n ruokavaliota noudattaville. Syntymäpaino puolestaan saattaa ennakoida myöhemmän iän kroonisia sairauksia.
Ravinnon GI:n vaikutus painoon ja kroonisiin sairauksiin on edelleen ristiriitainen. Koska äidiltä saatava glukoosi on sikiön kasvulle pääasiallinen ravinnonlähde, tutkijoiden mukaan raskaana olevan naisen ruuan GI:llä saattaa olla vaikutusta sikiön terveydelle. Tutkimuksessa oli mukana 62 raskaana olevaa naista, joista 32 ohjeistettiin syömään matalan ja 30 korkean GI:n omaavia ruokia. Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Samaisessa lehdessä julkaistiin myös tanskalaistutkimus, jossa korkean GI:n ruokavalion todettiin mahdollisesti lisäävän naisten painoa, kehon rasvan määrää ja vyötärönympärystä. Tämä koski erityisesti vähän liikkuvia naisia. Miehillä vastaavaa yhteyttä ei löydetty. (Finfood) American Journal of Clinical Nutrition ··········································································· Lisätietoja: Www: www.finfood.fi/uutiset Toimittaja: Elina Latvala « Takaisin edelliselle sivulle
|
|