Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

1.2.2012

Lisäruokien aloitusta vauvalle ei tulisi pitkittää yli kuuden kuukauden iän. Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan varsinkin viljaruokien ja kananmunan myöhäinen aloitusikä lisää lapsen alttiutta ruoka- ja hengitystieallergioille. Tutkimus ei anna vastausta siihen, mikä olisi optimaalisin ajankohta aloittaa vauvan lisäruokinta. Tampereen yliopiston tutkija Bright Nwaru kuitenkin katsoo, että nykyisiä allergioiden ja astman ehkäisemiseen tähtääviä imeväisruokinnan suosituksia saattaisi olla aiheellista arvioida huolellisesti uudelleen.

Raskausajan riittävä D-vitamiinin saanti suojatekijä

Bright Nwarun väitöstutkimuksessa selvitettiin äidin raskaudenaikaisen ruokavalion ja lapsen imeväisiän ruokavalion merkitystä lapsen allergiariskin kannalta. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että raskaudenaikainen riittävä D-vitamiinin saanti vähentää vauvan riskiä herkistyä ruoka-aineallergeeneille. Myös äidin magnesiumin saannilla näyttää olevan merkitystä, mutta tästä tarvitaan Nwarun mukaan vielä lisätutkimusta.
Nwarun väitöstutkimuksen aineistona oli yli kuuden tuhannen, vuosina 1996-2004 syntyneen lapsen ravinto- ja terveystietoja.

Perinnöllinen alttius ja ympäristötekijät vaikuttavat

Lapsuusiän allergioiden ja astman esiintyvyys on lisääntynyt viimeisen vuosikymmenen aikana erityisesti teollistuneissa maissa. Allergiat ja astma ovat sairauksia, joihin liittyy voimakas perinnöllinen alttius. Niiden esiintyvyyden kasvua ei ole kuitenkaan pystytty selittämään

perinnöllisellä tautialttiudella. Muiden ympäristötekijöiden ohella äidin raskaudenaikaisen ruokavalion ja lapsen varhaisiän ruokavalion on oletettu vaikuttavan allergioiden ja astman kehittymiseen lapsilla. Aiheeseen liittyvää tutkimustyötä tehdäänkin tällä hetkellä aktiivisesti.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen/Viestintä Nutrimedia

Raskausajan riittävä D-vitamiinin saanti vähentää vauvan riskiä herkistyä ruoka-aineallergeenille.

« Takaisin edelliselle sivulle