Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

24.1.2012

Useimpien ruokien kulutuksella ei näyttäisi olevan suurta vaikutusta siihen, kehittyykö lapselle niin sanotun nuoruustyypin eli tyypin 1 diabeteksen esiaste. Jonkin verran esidiabeteksen riski voi lisääntyä, jos mehuja ja maitovalmisteita käytetään paljon. Sen sijaan viljojen, lihan, kalan, kananmunan, ravintorasvojen, kasvisten, hedelmien, marjojen, makeisten tai sokerin syönti ei näytä vaikuttavan esidiabeteksen riskiin.

Tiedot käyvät ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Oulun, Tampereen, Turun ja Helsingin yliopiston yhteistyönä tekemästä tutkimuksesta.  Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, jossa lapsen ravintoa on tutkittu usean vuoden ajan eri ikävaiheissa ja verrattu ruuankäytön yhteyksiä tyypin 1 diabeteksen esiasteen kehittymiseen.

Lisää tutkimusta tarvitaan

Tutkimusaineistoon kuului 6 069 vuosina 1996–2004 syntynyttä lasta, joita seurattiin pisimmillään yhdentoista vuoden ajan. Lasten ruokavaliota tutkittiin 3 ja 6 kuukauden iässä sekä 1–6-vuoden ikäisinä vuoden välein. Lapsilla oli lisääntynyt perinnöllinen alttius sairastua tyypin 1 diabetekseen.

Tutkimustuloksista ei voida tehdä koko väestöä koskevia johtopäätöksiä. Aiheesta tarvitaan vielä lisää tutkimusta.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan myöhemmin American Journal of Clinical Nutrition –lehdessä.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen/Viestintä Nutrimedia

Esidiabeteksen riski voi lisääntyä, jos mehuja ja maitovalmisteita käytetään paljon.

« Takaisin edelliselle sivulle