Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

31.10.2011

Äidin raskausajan ruokavalio on yhteydessä lapsen maitoallergian riskiin, osoittaa tuore suomalainen väitöstutkimus. Tutkimuksen mukaan äidin runsas maitotuotteiden käyttö raskauden aikana oli yhteydessä lasten pienempään maitoallergian riskiin. Suotuisissa olosuhteissa lapsi saattaa siis siedättyä äidin syömään ruokaan jo kohdussa.

Elintarviketieteiden maisteri Jetta Tuokkolan Helsingin yliopistossa tekemässä väitöstutkimuksessa todettiin, että lapsen riski saada maitoallergia oli puolestaan suurempi, jos äiti itse oli allerginen ja erityisesti, jos hän käytti vain vähän kalaa raskausaikana. Tämä vahvistaa aiemmin todettua käsitystä siitä, että kalan syöminen saattaa antaa suojaa allergisilta sairauksilta.

Äidin imetysajan ruokavaliolla ei tutkimuksessa havaittu yhteyttä lapsen maitoallergian riskiin. Lapsen allergisten sairauksien ehkäisyyn ei suositella minkään ruoka-aineen poistamista ruokavaliosta raskauden tai imetyksen aikana.

Maidotonta ruokavaliota noudatetaan tarkasti

Maitoallergia todetaan 2 – 6 prosentilla suomalaislapsista. Väitöstutkimuksen mukaan yhdeksän kymmenestä suomalaisperheestä noudattaa tarkasti maitoallergisen lapsen maidotonta ruokavaliota. Nykyisten suositusten mukaan lapsen välttämisruokavalion tarkkuus sovitaan tapauskohtaisesti oireet ja yksilöllinen sietokyky huomioiden.

Väitöstutkimus osoitti, että maidolle allergisten lasten D-vitamiinin, kalsiumin ja B2-vitamiinin saanti ei aina ole riittävää välttämisruokavalion aikana, eikä sen jälkeen.

Vanhemmat hyvin perillä lapsen allergiasta

Jetta Tuokkolan väitöskirja pohjautuu vuosina 1997-2004 Tampereen ja Oulun yliopistollisissa sairaaloissa tehtyyn lähes 7 000 lasta käsittävään DIPP–ravintotutkimukseen. Siinä äitien ruokavaliota kysyttiin lomakkeella kahdeksannella raskauskuulla sekä imetyksen aikana lapsen ollessa kolmen kuukauden ikäinen.

Tieto lapsen maitoallergiasta perustui Kansaneläkelaitoksen rekisteritietoihin sekä vanhempien raportointiin. Vanhempien todettiin raportoivan lastensa ruoka-allergiat yhdenmukaisesti lääkärin tekemän diagnoosin kanssa. Maitoallergisten lasten ruokavaliota tutkittiin ruokapäiväkirjojen avulla.

Toimittaja: Viestintä Nutrimedia

Äidin runsas maitotuotteiden käyttö raskauden aikana oli yhteydessä lasten pienempään maitoallergian riskiin.

« Takaisin edelliselle sivulle