Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

24.10.2011

Tammikuussa 2011 päivitetyn suosituksen mukaan alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten tulisi nauttia D-vitamiinivalmiste joka päivä ympäri vuoden. Tuoreen tutkimuksen mukaan suositus ei toteudu läheskään kaikissa lapsiperheissä.

Yliopiston Apteekin Taloustutkimuksella teettämä tutkimus osoittaa, että suositus toteutuu sitä heikommin, mitä vanhemmista lapsista on kyse. Yli puolet kouluikäisistä ei nauti D-vitamiinivalmistetta lainkaan. Valtaosa pienten lasten vanhemmista sen sijaan näyttää huolehtivan lasten D-vitamiinilisästä hyvin. Alle 3-vuotiaista lapsista 72 prosenttia saa D-vitamiinivalmisteen päivittäin.

Yliopiston Apteekin teettämään tutkimukseen vastasi syyskuussa reilu 1000 iältään 15-79 –vuotiasta suomalaista, joiden taloudessa asuu alle 18-vuotiaita lapsia.

Monipuolinen ruokavaliokin turvaa saantia

Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Suomen Lastenlääkäriyhdistys antoivat tammikuussa 2011 uudet suositukset lasten ja nuorten D-vitamiinivalmisteiden käytöstä. Niiden mukaan 0-18-vuotiaiden tulisi nauttia D-vitamiinilisää päivittäin ympäri vuoden. Oikea annos 0-2-vuotiaille on 10 mikrogrammaa ja 2-18-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää lapsen ja nuoren normaalin kasvun ja kehityksen kannalta. Valoisaan vuodenaikaan D-vitamiinia muodostuu iholla auringonvalon vaikutuksesta. Ruokavaliossa sen parhaita lähteitä ovat kala sekä vitaminoidut maitovalmisteet ja ravintorasvat.

D-vitamiinilisä myös raskaus- ja imetysaikana

Lasten ja nuorten lisäksi myös raskaana olevien ja imettävien äitien tulee käyttää D-vitamiinivalmistetta ympäri vuoden. Suositeltava käyttömäärä on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

D-vitamiinivalmisteen käytöstä voi olla hyötyä myös muulle aikuisväestölle pimeinä syys- ja talvikuukausina etenkin silloin, jos ruokavaliossa on niukasti D-vitamiinipitoisia elintarvikkeita. Yli 60-vuotiaat tarvitsevat D-vitamiinia 20 mikrogrammaa vuorokaudessa valmisteena.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen/Viestintä Nutrimedia

Valtaosa pienten lasten vanhemmista huolehtii hyvin lapsen D-vitamiinin saannista.

« Takaisin edelliselle sivulle