Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

28.2.2011

Runsaastakaan kuidun saannista ei ole haittaa lapsen kasvulle. Päinvastoin se on eduksi sekä hyvän ravitsemuksen että sydän- ja verisuonitautien ehkäisyn kannalta, osoittaa tuore suomalainen väitöstutkimus.

Energiaa sisältämättömien ravintokuitujen on arveltu suurina määrinä vähentävän lasten kokonaisenergian saantia ja siten häiritsevän lasten normaalia kasvua. Terveydenhuollon maisteri ja ravitsemusterapeutti Soile Ruottisen väitöstutkimus kuitenkin osoitti, ettei näin tapahdu. Sen sijaan runsaskuituinen ruokavalio vaikutti lasten terveyteen ja ravitsemukseen myönteisesti.

Tutkimuksen mukaan runsaasti kuitua käyttäneet lapset saivat ruuastaan enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisäksi runsas kuidun saanti laski lasten kolesteroliarvoja.

Reilu sokerin saanti heikentää ruokavalion laatua

Soile Ruottisen väitöstutkimuksessa selvitettiin ravintokuidun ohella myös muiden hiilihydraattien saantia lapsilla. Hiilihydraatit jaetaan kolmeen pääryhmään: tärkkelyksiin, sokereihin ja ravintokuituihin.

Sokerin runsas saanti oli yhteydessä lasten heikompaan ruokavalion laatuun. Paljon sokeripitoisia elintarvikkeita käyttäneet lapset söivät vähemmän vilja- ja maitotuotteita kuin vähemmän sokeria käyttäneet lapset. Myös ruokavalion rasvan laatu oli heillä huonompi kuin muilla lapsilla. Runsas kokonaishiilihydraattien, sokerin tai hedelmäsokerin saanti nosti lapsilla veren rasva-arvoja, tutkimuksessa havaittiin.

Jo 2-vuotias voi saada liikaa sokeria ruoastaan

Tutkija Soile Ruottinen on erityisesti huolissaan siitä, että runsaasti sokeria saaneiden lasten sokerin käyttö ylitti suositukset jo toisesta ikävuodesta lähtien.  Pitkäaikainen runsas sokerin käyttö lisää riskiä hampaiden reikiintymiselle.  Vain kolmannes tutkituista lapsista harjasi hampaansa suositeltavat kaksi kertaa päivässä. Sokerinkäytöllä ei Ruottisen tutkimuksessa havaittu yhteyttä ylipainoon.

Soile Ruottinen teki väitöskirjatyönsä osana pitkäkestoista ja satunnaistettua Sepelvaltimotaudin riskitekijöiden interventioprojektia eli STRIP-tutkimusta. Sen tavoitteena on vähentää neuvontaryhmän lasten altistumista tunnetuille valtimonkovettumataudin riskitekijöille ravitsemus- ja elämäntapaohjauksella, jonka painopisteenä on ollut ruokavalion rasvan laatu. Kontrolliryhmän lapset eivät ole saaneet erityistä henkilökohtaista ohjausta.

Väitöstutkimuksessa tietolähteenä käytettiin tutkimuslasten ruokapäiväkirjoja, verinäytteitä sekä kasvutietoja lasten ollessa 8 kuukauden - 10 vuoden ikäisiä. Tutkimuksessa oli kaikkiaan mukana yli tuhat lasta.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen/Viestintä Nutrimedia

Sen sijaan runsas sokerin santi oli yhteydessä lasten heikompaan ruokavalion laatuun.

« Takaisin edelliselle sivulle