Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

23.5.2011

Raskausdiabetekseen liittyvää lapsen suurta syntymäpainoa voidaan ehkäistä tehostamalla riskiryhmään kuuluvien äitien liikunta- ja ravitsemusneuvontaa, osoittaa UKK-instituutissa tehty tutkimus. Suomessa ja koko maailmassa yleistynyt raskausdiabetes on merkittävä riski äidin ja lapsen terveydelle synnytyksen aikana ja sen jälkeen. Joka kolmas suomalainen äiti on ylipainoinen raskauden alkaessa, mikä selvästi lisää raskausdiabeteksen vaaraa.

Tutkimuksessa selvitettiin raskaudenaikaisen elintapaneuvonnan vaikuttavuutta 14 pirkanmaalaisessa kunnassa, jotka satunnaistettiin koe- ja kontrollikuntiin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 841 äitiä, joilla oli ainakin yksi raskausdiabeteksen riskitekijä.

Jo muutaman kerran tehostetulla neuvonnalla tuloksia

Koealueen neuvoloissa odottavat äidit saivat viisi kertaa tehostettua elintapaneuvontaa liikunnasta, ravitsemuksesta ja painonnoususta. Lisäksi äideille järjestettiin fysioterapeutin ohjaamia kuukausittaisia liikuntatapaamisia. Kontrollialueiden neuvoloissa jatkettiin tavanomaista neuvontaa.

Elintapaneuvonnan tuloksena koeryhmän äidit lisäsivät kuidun ja hyvälaatuisten rasvojen osuutta ruokavaliossaan merkittävästi enemmän kuin kontrolliryhmien äidit. Raskauden loppuvaiheessa koeryhmään kuuluneiden äitien liikunta ei vähentynyt yhtä paljon kuin kontrolliryhmän äitien.

Koeryhmän äideillä lapsen syntymäpaino oli keskimäärin 133 g pienempi kuin kontrolliryhmän äitien lapsilla. Tehostettu liikunta- ja ravitsemusneuvonta osoittautui siten tehokkaaksi keinoksi ehkäistä äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriöihin liittyvää sikiön suuripainoisuutta riskiryhmään kuuluvilla synnyttäjillä.

Toimittaja: Viestintä Nutrimedia

Koeryhmän äideillä lapsen keskimääräinen syntymäpaino oli pienenpi kuin kontrolliryhmässä.

« Takaisin edelliselle sivulle