Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

27.12.2010

Lapsi kannattaa totuttaa runsaaseen ja monipuoliseen kasvisten ja hedelmien käyttöön jo pienestä pitäen, vahvistaa tuore suomalaistutkimus. Tutkimuksen mukaan reilusti kasviksia ja hedelmiä lapsesta saakka syövillä valtimot ovat paremmassa kunnossa kolmikymppisenä kuin kasviksia ja hedelmiä vähemmän käyttävillä.

Tuoreessa tutkimuksessa hyödynnettiin vuodesta 1980 kerättyä seuranta-aineistoa, joka kattaa tuhansien 3–8-vuotiaasta saakka seurattujen suomalaisten terveystiedot. Tähän tutkimukseen valittiin 1 600 osallistujaa, joiden valtimot tutkittiin heidän ollessan 30–45-vuotiaita.

Mittaukset paljastivat valtimoiden kunnon vaihtelevan selvästi sen mukaan kuinka paljon vihanneksia ja hedelmiä osallistujat olivat syöneet lapsuudessaan. Hyväkuntoisimmat valtimot löytyivät niiltä, joiden ruokavalioon vihannekset ja hedelmät kuuluivat runsaina määrinä sekä lapsena sekä aikuisena.

Kasvisten käyttäjät muutenkin terveystietoisempia

Ruokavalion hyödyt todettiin riippumatta monista valtimoiden kuntoon vaikuttavista seikoista kuten tupakoinnista, ylipainoisuudesta, kolesterolipitoisuuksista ja verenpaineesta. Perinteiset riskitekijät silti ennustivat valtimoiden heikompaa kuntoa.

Tutkijat huomauttavat, että hedelmiä ja vihanneksia paljon syövät perheet todennäköisesti olivat muita muutenkin terveystietoisempia 1980-luvulla, jolloin tutkimus aloitettiin. Näin ollen vihanneksiin ja hedelmiin liitetty hyöty luultavasti kuvastaa lapsuuden terveellisten elämäntapojen tärkeyttä laajemminkin.

Suositus: ainakin viisi kasvisannosta päivittäin

Tällä hetkellä leikki-ikäisten suomalaislasten päivittäinen kasvisten käyttösuositus toteutuu vielä huonosti. Keskivertolapsi syö päivässä ainoastaan kaksi annosta kasviksia, hedelmiä tai marjoja, kun annoksia suositusten mukaan tulisi syödä vähintään viisi.

Tutkimuksen toteutti Helsingin, Tampereen ja Turun yliopistojen tutkijaryhmä, ja siitä kertoi verkkosivuillaan YLE Uutiset.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen

Keskivertolapsi syö päivässä ainoastaan kaksi annosta kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

« Takaisin edelliselle sivulle