Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

14.6.2010

Kasviksia kannattaa tarjota lapselle aterian alkupalana ennen varsinaisen pääruuan tarjoamista. Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa tämä osoittautui tehokkaaksi keinoksi lisätä alle kouluikäisten lasten kasvisten kulutusta.

Tutkimuksessa oli mukana 51 iältään 3-5 –vuotiasta päivähoidossa olevaa lasta. Lapsille tarjottiin testilounas kerran viikossa yhteensä neljän viikon ajan. Kolmella testiaterialla tarjottiin alkupalana raakaa porkkanaa joko 30, 60 tai 90 gramman annoksena. Yksi aterioista oli kontrolliateria, jolla kasvisalkupalaa ei tarjottu.

Annoskoon tuplaaminen hyödyllistä

Tutkimus osoitti, että lasten kasvisten kulutus aterialla lisääntyi, kun tarjotun porkkana-alkupalan annoskoko kasvoi. Annoskoon kasvattaminen 30:sta grammasta 60 grammaan lisäsi lasten kasvisten kulutusta 47 prosenttia. Sen sijaan annoskoon kasvattaminen 90 grammaan ei enää suurentanut lasten kasvisten kulutusta. Lapsen iällä tai painolla ei ollut vaikutusta aterialla syötyyn kasvismäärään.

Tutkijoiden mukaan kasvisten tarjoaminen aterian aluksi ennen varsinaista pääruokaa sekä tarjotun kasvisannoksen koon kasvattaminen voivat olla tehokkaita ja käyttökelpoisia keinoja lisätä alle kouluikäisten lasten kasvisten kulutusta. Yhdysvaltalaistutkimuksesta kertoi verkkolehdessään American Journal of Clinical Nutrition.

Suomalaislastenkin kasvisten käyttöä lisättävä

Tehokkaille keinoille lisätä lasten kasvisten käyttöä on tarvetta myös Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreen tutkimusraportin mukaan alle kouluikäisistä lapsista reilut 50 prosenttia syö kasviksia lounaan ja päivällisen yhteydessä. Päivän muilla aterioilla kasviksia nauttii vajaat 10 prosenttia pikkulapsista.

Suositusten mukaan lastenkin olisi hyvä syödä monipuolisesti erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja ainakin viisi annosta päivässä. Yksi annos on esimerkiksi desilitra kasvissalaattia tai –raastetta, yksi omena tai banaani tai desilitra marjoja.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen

Noin puolet alle kouluikäisistä suomalaislapsista syö kasviksia lounaan ja päivällisen yhteydessä.

« Takaisin edelliselle sivulle