Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

11.1.2010

Erityisesti nuoret ja vähemmän koulutetut naiset tarvitsevat nykyistä tehokkaampaa ravitsemusohjausta raskausaikana, osoittaa tuore väitöstutkimus.

Terveystieteiden maisteri Tuula Arkkolan väitöstutkimuksen mukaan valtaosa raskaana olevista suomalaisnaisista syö terveellisesti. Epäterveellisiä ruokavalintoja on muita enemmän kuitenkin nuorilla ja vähän koulutetuilla odottavilla äideillä. Heidän ruokavaliostaan löytyy tavallista enemmän muun muassa pikaruokaa, makeisia ja virvoitusjuomia.

Suomalaisnaisille kertyy raskausaikana lisää painoa keskimäärin 12,4 kiloa. Epäterveellisesti syövillä äideillä painoa kertyy kuitenkin keskimääräistä enemmän ja nopeammin.

Kaikille lisää kasviksia ja kalaa

Muillakin odottavilla äideillä olisi parantamisen varaa vielä kasvisten, hedelmien, marjojen ja kalan käytössä. Tutkimuksen mukaan vain neljäsosa äideistä syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja nykyisen suosituksen mukaisesti eli vähintään viisi annosta päivässä. Vain puolet äideistä syö kalaa kerran viikossa tai useammin.

D-vitamiinia saadaan niukasti

Arkkolan väitöstutkimus osoittaa, että raskaana olevien suomalaisnaisten keskimääräinen ravintoaineiden saanti on lähestulkoon suositusten mukaista. Riittävään D-vitamiinin saantiin pitäisi kuitenkin kiinnittää erityisesti huomiota. Peräti 85 prosentilla tutkimukseen osallistuneista naisista D-vitamiinin saanti ruuasta ja ravintoainevalmisteista jäi suosituksia niukemmaksi. Alle puolet äideistä käytti D-vitamiinivalmistetta, vaikka Suomessa suositellaan valmisteen käyttöä kaikille raskaana oleville naisille lokakuun alusta maaliskuun loppuun saakka.

Odottavan äidin ruokavaliolla on tärkeä merkitys lapsen kehitykselle. Nykykäsityksen mukaan raskaudenaikaisella ravitsemuksella on vaikutusta lapsen terveyteen myös myöhemmällä iällä.

Tuula Arkkolan väitöstutkimuksen tulokset perustuvat tietoihin yli 3000 suomalaisnaisen raskausajan ruuankäytöstä.

Toimittaja: Krista Korpela-Kosonen



Valtaosa raskaana olevista suomalaisnaisista syö terveellisesti. D-vitamiinin saantiin tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota.

« Takaisin edelliselle sivulle