Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

4.1.2010

Perinteinen välimerellinen ruokavalio tiedetään terveelliseksi, ja tutkimusten mukaan se lievittää muun muassa astmaa. Hyvän ravitsemuksen avaimia on kuitenkin turha lähteä etsimään kaukaa, sillä oma kotoinen ruokavaliomme sisältää vähintään yhtä paljon terveellisen elämän eväitä.

Itämerelliseksi ristityn ruokavalion superruokia ovat muun muassa ruisleipä, marjat, rypsiöljy ja kala. Näiden ruokavaliomme omien terveytuotteiden monipuolinen käyttö on suositeltavaa kaikille, ja myös allergia- ja astmaoireista kärsivät voivat saada niistä apua.

Esimerkiksi sini- ja punasävyisten marjojen ja marjamehujen flavonoidit vaikuttavat positiivisesti elimistön tulehdustekijöihin. Myös rukiin käyttö hillitsee elimistön tulehdusgeenien toimintaa, kirjoittavat professori Tari Haahtela ja ravitsemussuunnittelija Helena Voutilainen Allergia & Astma -lehden pääkirjoituksessa.

Ruokarajoitukset inventaarioon

Haahtela ja Voutilainen rohkaisevat allergikkoja tekemään inventaarion kasvisten ja kalan käyttöön liittyvistä ruokarajoituksista. Turhat rajoitukset pitää purkaa.

Itämerelliset superruuat, ruis, marjat sekä rypsiöljy, vähentävät tulehdusta. Elimistöön kertynyt liiallinen rasvakudos sen sijaan pitää yllä tulehdustilaa, ja lihavuus huonontaa astman hallintaa. Oikea ruokavalio ja liikunta vähentävät rasvakudosta parantaen astmaa ja allergiaa, asiantuntijat opastavat.

Tutkimus selvittää itämerellisen ruokavalion terveyshyötyjä

Itämerellisen ruokavalion vaikutusta elimistön tulehdustekijöiden toimintaan sekä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan selvitetään parhaillaan tarkemmin Kuopion yliopiston koordinoimassa suuressa pohjoismaisessa SYSDIET-tutkimuksessa. Tutkimuksessa haetaan vastauksia siihen, miten ravitsemus ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja sekä aikusityypin diabetesta.

(Ruokatieto)

Itämerellisen ruokavalion superruokia ovat mm. ruisleipä, marjat, rypsiöljy ja kala.

« Takaisin edelliselle sivulle