Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

2.11.2009

Äidin ruokavalio voi altistaa sikiön monille vaarallisille aineille jo ennen syntymää, osoittaa proviisori Kirsi Annolan väitöstutkimus.

Äidin raskauden aikana syömä ruoka sisältää pieniä määriä syöpää aiheuttavia aineita. Tällaisia aineita ovat esimerkiksi akryyliamidi, jota on perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivässä ja monissa muissa kuumentamalla valmistetuissa ruoka-aineissa, sekä nitrosoamiinit, joita syntyy muun muassa nitraatilla säilötyssä ruuassa, kuten lihassa ja kalassa.

Annola selvitti tutkimuksessaan, miten nämä ruuan sisältämät syöpää aiheuttavat aineet eli karsinogeenit kulkeutuvat raskauden aikana äidin verenkierrosta istukan läpi kohdussa kasvavaan ja kehittyvään lapseen.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin niin sanottua istukkaperfuusiomallia, jossa juuri synnytyksestä saatujen ihmisistukoiden verenkiertoja pidetään keinotekoisesti yllä fysiologisia olosuhteita jäljitellen.

Monipuolinen ruokavalio terveellisin ja turvallisin

Tutkimustulosten valossa näyttäisi, että sekä nitrosodimetyyliamiini, akryyliamidi että akryyliamidin perimää vaurioittava hajoamistuote glysidamidi kulkeutuvat helposti ja täydellisesti sikiön verenkiertoon. Nämä tutkitut aineet tasapainottuivat äidin ja sikiön verenkiertojen välillä 3–6 tunnin aikana.

Tulokset tukevat aiempaa tietoa siitä, että lapsi altistuu hyvin monille vaarallisille aineille jo ennen syntymäänsä. Altistuminen suurelle määrälle haitallista ainetta sikiön kehityksen kriittisissä vaiheissa voi aiheuttaa haittaa lapsen terveydelle. Raskauden aikana tulisikin syödä monipuolisesti ja välttää yksittäisten ruoka-aineiden liiallista saantia, Annola toteaa.

Annolan toksikologian alaan kuuluva väitöskirja tarkastetaan Kuopin yliopistossa lauantaina 10. lokakuuta.

(Ruokatieto)

Äidin ruokavalio voi altistaa sikiön monille vaarallisille aineille jo ennen syntymää.

« Takaisin edelliselle sivulle