Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
Mitä ensilusikallisiksi? Toivottavasti löydät täältä vaihtoehtoja lapsesi yksilöllisiin ravitsemustarpeisiin. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

19.10.2009

Äidin runsas lakritsin syöminen raskausaikana saattaa vaikuttaa haitallisesti lapsen kognitiiviseen kehitykseen, osoittaa Helsingin yliopistossa tehty tutkimus. Lakritsin haitalliseksi ainesosaksi epäillään sen luontaista ainesosaa glykyrritsiiniä.

American Journal of Epidemiology -tiedelehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että odotusaikana runsaasti lakritsia syöneiden äitien lapset menestyivät kahdeksanvuotiaana heikommin kognitiivista päättelysuoriutumista mittaavissa testeissä kuin ikätoverinsa. Heillä oli myös enemmän ADHD-tyyppisiä keskittymis- ja käytöshäiriöitä.

Tutkimusta johtanut professori Katri Räikkönen Helsingin yliopiston psykologian laitokselta toteaa, että tutkimustulokset ovat vasta alustavia. Jo näiden tulosten perusteella hän silti suosittelee, että odottavat äidit välttäisivät runsasta lakritsin syöntiä.

-Haluan korostaa, että vaikka erot tutkimusjoukossa olivat tilastollisesti merkitseviä, ne olivat kuitenkin yksilötasolla hyvin pieniä, Räikkönen sanoo.

Tutkimuksen perusteella turvallinen määrä glykyrritsiiniä on alle 500 milligrammaa viikossa. Tämä määrä saadaan noin sadasta grammasta puhdasta lakritsia.

Tutkimukseen osallistui 1049 äitiä, jotka synnyttivät vuonna 1998 terveen lapsen Helsingissä Kätilöopiston sairaalassa.

Lasten kehitystä seurattu 10 vuoden ajan

Tutkimuksessa mukana olevien lasten kehitystä on seurattu nyt noin kymmenen vuoden ajan. Kahdeksan vuoden iässä tehdyissä kognitiivisista päättelysuoriutumista mittaavissa testeissä arvioitiin lasten kielellistä päättelyä, muistia ja avaruudellista hahmotuskykyä sekä heidän keskittymiskykyään ja käyttäytymistään. 

Odotusaikana yli viisisataa milligrammaa viikossa glykyrritsiiniä lakritsissa syöneiden äitien lapset menestyivät yleisesti ottaen heikommin testeissä, ja heillä esiintyi enemmän keskittymisvaikeuksia ja ADHD-tyyppisiä käytöshäiriöitä.

Glykyrritsiini lyhentää myös raskauden kestoa

Aikaisemmissa solu- ja koe-eläintutkimuksissa on osoitettu, että glykyrritsiini heikentää istukan kykyä estää glukokortikoidien eli stressihormonien siirtyminen äidin elimistöstä sikiöön. Stressihormonit saattavat suurina pitoisuuksina vaikuttaa haitallisesti sikiön aivojen kehittymiseen.

Tutkimuksen ensimmäinen jo aiemmin julkaistu havainto oli se, että runsaasti lakritsia raskausaikana syöneiden äitien raskauden kesto jäi muutamia päiviä lyhyemmäksi kuin verrokkien. Ero oli hyvin pieni, mutta silti tilastollisesti osoitettavissa (Ruokatieto).

Odottavan äidin olisi hyvä välttää runsasta lakritsin syöntiä, kertoo Helsingin yliopiston tutkimus.

« Takaisin edelliselle sivulle