Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

25.5.2009

Imetys suojaa äitiä sydänsairauksilta

Mitä pidempään nainen imettää, sitä pienempi riski hänellä on saada sydäninfarkti tai sepelvaltimotauti, toteavat University of Pittsburghin tutkijat toukokuussa julkaistavassa Obstetrics & Gynecology -lehdessä.

- Aiemmin on tiedetty, että imetys on hyväksi lapsen terveydelle. Nyt tiedämme, että se on hyväksi myös äidin terveydelle, sanoo gynekologian ja epidemiologian apulaisprofessori Eleanor Bimla Schwarz University of Pittsburghista. Tutkimuksesta kertoi Mediuutiset.

Tutkijat havaitsivat, että naisilla jotka olivat imettäneet lapsiaan vähintään vuoden, oli kymmenen prosenttia vähemmän sepelvaltimotautia tai sydäninfarktia verrattuna naisiin, jotka eivät koskaan olleet imettäneet. Lisäksi vaihdevuodet ohittaneilla naisilla, jotka olivat imettäneet vähintään yhden kuukauden, oli harvemmin diabetes, korkea kolesterolitaso tai korkea verenpaine.

Pitkäaikaisia hyötyjä

Imetyksen hyödyt olivat pitkäaikaisia. Tutkitut naiset olivat imettäneet viimeksi keskimäärin 35 vuotta ennen tutkimusta.

- Mitä pidempään äiti imettää lasta, sitä parempi heille molemmille, Schwarz sanoo.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 140 000 vaihdevuodet ohittaneen naisen tietoja. Tiedot oli koottu Women's Health Initiative study of chronic disease -tutkimusta varten.

(Ruokatieto)

Mitä pidempään nainen imettää, sitä pienempi riski on saada sydäninfarkti tai sepelvaltimotauti, kertoo uusi tutkimus. Lyhytaikaisellakin imetyksellä oli pitkäaikaista positiivista vaikutusta sekä äitiin että lapseen.

« Takaisin edelliselle sivulle