Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

11.5.2009

Syöminen synnytyksen aikana lisää äidin tunnetta siitä, että hän hallitsee tilanteen. Ruokailleiden äitien synnytys sujui muuten samalla tavalla kuin vesipaastolla olleiden. Tämä ilmeni lontoolaisessa synnytyssairaalassa tehdyssä tutkimuksessa, joka julkaistiin The British Medical Journal -lehdessä.

Lontoon King's Collegen vetämässä tutkimuksessa verrattiin kahdenlaista syömiskäytäntöä synnytyksen aikana. Osa naisista sai nauttia vain vettä, toiset saivat syödä kevyesti muun muassa hedelmiä ja energiapitoisia juomia.

Molempien ryhmien synnytykset kestivät keskimäärin yhtä kauan, keisarileikkausten osuus oli sama eikä äitien tai vauvojen terveydessä synnytyksen jälkeen todettu eroja.

Synnytysopin professori Andrew Shennan King's Collegesta kertoo, että äidit ovat myös tyytyväisempiä, kun saavat halutessaan syödä aktiivisen synnytyksen kestäessä.

Tutkimukseen osallistui 2 400 tervettä ensisynnyttäjää, jotka saivat yhden täysiaikaisen vauvan. Sairaalaan tullessa heidän kohdunsuunsa oli avautunut korkeintaan kuusi senttimetriä.

Keisarileikkauksen onnistumisessa ei eroa

Britanniassa on viime vuosikymmeninä rajoitettu voimakkaasti synnyttäjien nauttimia ruokia, juomia ja jopa jääpaloja sen varalta, että päädytään keisarileikkaukseen ja äiti pitää nukuttaa. Nukutuksen aikana oksentaminen voi aiheuttaa vakavan komplikaation.

Tutkimus osoitti, etteivät ruokia ja juomia nauttineet synnyttäjät oksentaneet useammin kuin pelkkää vettä juoneet. Keisarileikkausten onnistuminen oli molemmilla ryhmillä samaa tasoa.

Syömistä suositeltiin Britanniassakin vielä 1930-luvun synnytystiedon oppikirjoissa. Ruuan ja juoman ajateltiin auttavan äitiä kestämään synnytyksen fyysiset rasitukset.

Suomessa synnyttäjä saa normaalisti etenevässä synnytyksessä syödä ja juoda. Valtakunnallista ohjeistusta ei ole, vaan sairaaloilla on omat ohjeensa.

(Ruokatieto)

Syöminen synnytyksen aikana lisää äidin tunnetta siitä, että hän hallitsee tilanteen. Englantilaisessa tutkimuksessa verrattiin vain vettä tai kevyttä välipalaa kuten hedelmiä ja energiapitoisia juomia nauttineiden naisten kokemuksia.

« Takaisin edelliselle sivulle