Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

22.9.2008

Rasvahapot eivät edistä lukivaikeuksien kanssa kamppailevien lasten taitoja. Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että rasvahappoja saaneen ryhmän kehitys ei poikennut plaseboryhmästä.

Ryhmien välillä ei ollut eroja lukemisen tarkkuuden, nopeuden, oikeinkirjoituksen, aritmeettisten taitojen, nimeämisen, fonologisten taitojen, kielellisen muistin eikä tarkkaavuuden tai käyttäytymisen ongelmien muutoksessa.

Edelleen ainoat luotettavasti osoitetut tavat tukea lukemisen taitojen kehitystä liittyvät kielellisten taitojen sekä lukemisen ja kirjoittamisen osataitojen tukemiseen, tutkijat toteavat.

Tutkimus on ensimmäinen rasvahappojen vaikuttavuutta lukivaikeuksiin arvioiva ryhmätutkimus. Se julkaistaan englantilaisessa Child: Care, Health and Development -lehdessä. Tutkimuksessa selvitettiin, onko ravintolisillä vaikutusta lukivaikeuksisten lasten lukemiseen, oikeinkirjoitukseen tai muihin lukemiseen yhteydessä oleviin tekijöihin.

Tutkimukseen osallistui 61 ala-asteen 3-6-luokkien oppilasta Jyväskylästä ja sen ympäristökunnista.

(Finfood)

Lyhennelma

« Takaisin edelliselle sivulle