Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

14.8.2007

Lasten tuntema vastenmielisyys uusia ruokia kohtaan saattaa johtua perinnöllisistä tekijöistä, tuore tutkimus osoittaa. Perinnöllisten tekijöiden osuus ruokia kohtaan koetun vastenmielisyyden vaihteluista oli arviolta 78 prosenttia. Noin 22 prosenttia vaihtelusta johtui ympäristötekijöistä.

Lapsuusajan nirsoilu on ongelmallista, koska vanhemmat monesti lakkaavat tarjoamasta lapsilleen näiden inhoamia ruokia. Jos esimerkiksi kasvisten antaminen lopetetaan, sillä saattaa olla pitkäaikaisia vaikutuksia lapsen terveyteen.

Tutkimusjoukko koostui 8-11 -vuotiaista 1913 identtisestä kaksosparista ja 3477 parista ei-identtisiä kaksosia. Lasten vanhempia pyydettiin vastaamaan kysymyksiin, jotka koskivat lasten asenteita ja käyttäytymistä uusia ruokia kohtaan. Vastaukset olivat yhtenevämpiä identtisten kuin ei-identtisten kaksosten välillä. (Finfood)

Lähde:
L.J. Cooke, C.M.A. Haworth, and J. Wardle. Genetic and environmental influences on children's food neophobia. American Journal of Clinical Nutrition 2007;86:428-433.

···········································································
Lisätietoja:
Www: www.finfood.fi/uutiset
Toimittaja: Finfood Uutispalvelu
Lyhennelma

« Takaisin edelliselle sivulle