Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

25.5.2007

Pikkukeskosena syntyneillä saattaa olla muita suurempi riski sairastua aikuisena tyypin 2 diabetekseen tai verenpainetautiin, suomalaistutkimuksesta ilmenee.

Nyt pystyttiin osoittamaan ensimmäistä kertaa pikkukeskosena syntymisen vaikutukset aikuisiän sokeriaineenvaihduntaan.

Alle 1,5 kiloisina syntyneillä oli aikuisiässä keskimäärin heikompi sokerinsieto ja korkeampi verenpaine kuin täysiaikaisena syntyneillä vertailuryhmäläisillä.

Pikkukeskosena syntyneitä tulisikin Kansanterveyslaitoksen mukaan ohjata terveellisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan pariin.

Pikkukeskosten hoito kehittynyt suurin harppauksin

Elämän varhaisvaiheiden olosuhteilla on havaittu olevan keskeinen merkitys tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien kehittymisessä. Pikkukeskonen joutuu synnyttyään tehohoitoon, jossa olosuhteet ovat riskin kannalta epäsuotuisat.

Pikkukeskosten hoito on kuitenkin kehittynyt vuosikymmenten mittaan suurin harppauksin. Esimerkiksi pikkukeskoskuolleisuus on pudonnut 1960-luvun noin 60 prosentista jo alle 10 prosenttiin.

Tutkimushanke yhteistyön tulosta

Havainto oli osa Pikkukeskosen terveys aikuisiässä -projektia. Tutkimushanke tehtiin yhteistyössä Kansanterveyslaitoksen, HUS:n Lasten ja Nuorten sairaalan sekä Helsingin yliopiston Psykologian laitoksen kesken.

Tutkimukseen osallistuneille 166 pikkukeskosena syntyneelle ja 172 vertailuryhmäläiselle tehtiin 18—27-vuotiaina suun kautta sokerirasituskoe.
(Finfood)

Lähde: New England Journal of Medicine, 17. toukokuuta, 2007;356:2053-63.

···········································································
Lisätietoja:
Www: www.finfood.fi/uutiset
Toimittaja: Elina Latvala
Lyhennelma

« Takaisin edelliselle sivulle