Hyvää matkaa äidiksi ja isäksi! Toivomme, että näiltä sivuilta löydät hyödyllisiä ohjeita ja neuvoja tälle ainutlaatuiselle matkalle. » Lue lisää...
Ensimmäisten elinkuukausien ajan äidinmaito tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa kasvuun ja kehitykseen. Muista D-vitamiinilisä! » Lue lisää...
Äidinmaito on edelleen tärkein ravinnonlähde. Aloita tarvittaessa ensilusikallisia neuvolan yksilöllisten ohjeiden mukaan. » Lue lisää...
6 kuukauden iässä lapsi tarvitsee kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalle. » Lue lisää...
Ruokavalioon tulee monia uusia ruoka-aineita. Imetystä suositellaan jatkettavaksi koko ensimmäisen elinvuoden ajan. » Lue lisää...
Lapsesi tarvitsee jo säännöllisemmän ateriarytmin, johon kuuluu ainakin viisi ateriaa. » Lue lisää...

21.2.2007

Raskaana olevien äitien ei ole syytä rajoittaa kalojen kokonaiskulutusta joihinkin lajeihin kertyvien ympäristömyrkkyjen vuoksi, selviää Lancet-lehdessä olleesta tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan ravintoaineiden puutoksesta koituvat riskit ovat suuremmat kuin ympäristömyrkyistä aiheutuvat mahdolliset haitat kun kalaa syötiin viikottain 340 grammaa.

Esimerkiksi USA:ssa naisia on kehotettu rajoittamaan kalankulutusta raskauden aikana 340 grammaan viikossa. Suomessa Eviran laatimien suositusten mukaan Itämerestä, etenkin Pohjanlahdesta ja Suomenlahdesta pyydettyä lohta ja isoa
silakkaa tulisi syödä hedelmällisessä iässä vain 1-2 kertaa kuussa. Raskaana olevien ja imettävien äitien ei myöskään suositella syövän haukea elohopean takia.

Näistä suosituksista johtuen raskaana olevia saatetaan kehottaa perusteettomasti välttämään kalankulutusta ylipäätään. - Kalaa ei ole mitään syytä jättää kokonaan syömättä raskauden aikana, Pro Kala Ry:n toiminnanjohtaja KATRIINA PARTANEN toteaa. Raskaudenaikaisen kalankulutuksen on hänen mukaansa kuitenkin suotavaa painottua muihin kalalajeihin kuin Itämeren loheen ja silakkaan.

Niukka kalankulutus ennusti lapsen heikompaa kehitystä

Lancet-lehden tutkimuksessa äidin vähäinen kalankulutus lisäsi todennäköisyyttä siihen, että lapsi sai alhaiset pisteet sosiaalista kehitystä ja käyttäytymistä kuvaavilla mittareilla. Mitä niukempi kalankulutus raskauden aikana oli, sitä todennäköisempi oli lapsen ihannetta alhaisempi kehitys. Kalojen syömisestä havaittiin sen sijaan olevan hyötyä lapsen kehityksen kannalta äidin kalansaannin ollessa yli 340 grammaa viikossa.

Avonin pitkittäistutkimukseen osallistuneet 11 875 naista täyttivät ruuankäyttölomakkeen, jolla arvioitiin kalankulutusta 32. raskausviikolla. Tutkimuksessa selvitettiin lasten kehitystä puolivuotiaasta 8 vuoden ikään saakka sen perusteella, kuluttiko äiti kalaa lainkaan, korkeintaan 340 grammaa viikossa vai yli 340 grammaa viikkoa kohden.

Kala sisältää runsaasti omega-3 rasvahappoja, joita tarvitaan aivojen kehitykseen. Kala sisältää myös runsaasti useita vitamiineja, erityisesti D-vitamiinia, kivennäisaineita ja proteiinia. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan kalaa tulisi syödä ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. (Finfood)

Lähde: The Lancet 2007; 369:578-585

···········································································
Lisätietoja:
Www:  www.finfood.fi/uutiset
Toimittaja: Elina Latvala
Lyhennelma

« Takaisin edelliselle sivulle